Opnamelog deel 1: De Zee Roept

Gisteren was de eerste opnamedag met Pim van de Werken. Vooraf hadden we het nummer De Zee Roept al uitgekozen om als eerste op te nemen. Ik heb zoveel mogelijk instrumenten meegenomen want: je weet maar nooit wat  je nodig hebt. We beginnen met het doorspelen van het nummer op verschillende gitaren, zes- en 12-snarig. Tussendoor verteld Pim dat het nummer ook gaaf klinkt op zijn harmonium, interessant idee!

Het wordt uiteindelijk de 6-snarige Furch en we gaan aan de slag met het opnemen van de zogenaamde guide-tracks van gitaar en zang zodat we het juiste tempo en de juiste structuur hebben. Na de gitaaropnames haalt Pim zijn trukendoos open met tremolo’s, delays, reverbs en gitaarversterkers om een sfeervolle soundscape toe te voegen.

Ik mag plaatsnemen achter het harmonium en het blijkt al snel dat het instrument de juiste sfeer toevoegt. Ik heb het principe van het harmonium verbazend snel door (trappen met je voeten op blaasbalgen terwijl je speelt) en speel verschillende partijen in. 

Dan het ritme, moet er nog percussie bij? We gaan aan de slag met een floortom om een basis te leggen onder het refrein en terwijl we bezig zijn ontstaan ideeën voor trommel, snaredrum en ride-bekken.

Dan komen we op een moment dat we moeten beslissen of het ‘genoeg’ is… gaan we

IMG_4667.JPG

door met het opvullen van het arrangement of is het goed zo? We beslissen dat er nog een basgitaar bij moet en ik speel wat partijen in onder het refrein. Nu komt het dichtbij een eindresultaat! Alleen de zang nog…

Ik zing een aantal keer het hele nummer op verschillende manieren in. We kiezen daarna welke manier het beste zou passen bij het liedje en het verhaal wat het liedje vertelt. Pim kiest na het opnemen de juiste opnames en stelt een een track samen met de beste versies. Na het opnemen van een aantal tweede stemmen in het refrein is het gedaan.

Al met al was het een zeer geslaagde dag en ik ga naar huis met een ruwe eindmix waar ik trots op ben, op naar de volgende!